مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن - صفحه 815 - تراکتور آذریایجان




۲۴ام بهمن ۱۳۹۶ خودرو و ماشین

موافقان استفاده از استاندارد بالاتر همچنان بر ادعای خودشون پافشاری میکنند و موافقان تمکین به اطلاعات دفترچه‌راهنما و کارخانه سازنده موتور هم همینطور .. و اونقدر این بحث استاندارد کش پیدا کرد که کنجکاو شدم ببینم واقعا داستان چیه .. به چند سایت سر زدم و یکی دوتا پی‌دی‌اف تحقیقاتی خوندم ..

در سایت Rymax (تولیدکننده روغن و روان‌کننده در کشور هلند) درمورد استانداردهای کیفی روغن (استناد به انستیتو امریکن پترولیوم یا همون api) بصورت خلاصه توضیح داده:

For example, if we have an oil with specification SN, it can also be used for vehicles which request API SM, SL and SJ; it is backward compatible.
استانداردها رده‌های قبلی رو هم پوشش میدند

However, you have to pay attention to the year of construction of the engine. If the engine is too old, modern chemistry might not be adapted or compatible with old engine designs and materials used to make the engine.
اما باید به سال ساخت موتور توجه کرد ممکنه شیمی مدرن برای قطعات داخلی موتورهای قدیمیتر مناسب نباشه.

Let’s see by category how it works:

تصویر

و در ادامه در مثال‌هایی که زده اینطور میشه برداشت کرد که الزام و دستوری برای اینکه موتورهای مدل پایین‌تر حتما از استاندارد پایین استفاده کنند وجود نداره اما پیشنهاد کرده که از جدول بالا خارج نشیم..

خود انستیتو امریکن پترولیوم هم در کتگوری استاندارد API در سایت رسمی خودشون و در جای دیگه در یک بروشور اطلاع‌رسانی چه روغنی برای شما مناسبتر است توصیه‌های مشابهی کرده و با وجود اینکه هیچ‌کجا صددرصد و الزام‌آور نگفته که برای موتورهای قدیمی‌تر نباید از روغن با استاندارد بالاتر استفاده بشه، اما نهایتا در چندجا گفته که “بهتر است” طبق کتگوری معرفی شده استاندارد روغن رو انتخاب کنیم.

در جای دیگری هم در یک فایل تحقیقاتی ایرانی مطالب کامل و جامعی ارایه شده که میتونه اطلاعات خیلی زیادی به ما بده:
نکات ناگفته در انتخاب روغن موتور

در مطلب تحقیقی فوق در بخشی مربوط به استاندارد API توضیح داده:

“در خودروهای معمول شهری ما وقتی از استاندارد بالاتر از توصیه دفترچه استفاده می کنیم سایشها درصدی بیشتر می شود و بدین شکل تخریب بالا نیست . این عکس ها مربوط به خودروهای اسپرت وخودرو های کلاسیک است همانطور که گفتیم همیشه خودرو ساز است که استاندارد را تعیین می کند این عکس ها برای افرادی است که دقیقا فکر می کردند با نادیده گرفتن اطلاعات دفترچه به خودرو خودشان کمک می کنند من خودم به عنوان کسی که برای درک بیشتر موضوعات مهندسی کار مکانیکی هم کرده است. بارها دیدم خودروهایی که درون دفترچه حداقل استاندارد sm و یا بالاتر معرفی شده است و صاحبان آن خودورها هم طبق همین عمل کرده اند وقتی موتور بازشده است و قطعات چک شده است قطعات در حد عالی بوده اند وهیچ مشکلی نداشتند ولی دقیقا آن هایی که استاندارد های روغن موتور خودرو که درون دفترچه پایین بوده است را با انواع بالاتر از توصیه دفترچه عوض کرده اند وضعیت سایش خودرو بیشتر بوده است به نسبت کسی که به توصیه دفترچه عمل کرده است پس تمامی این موارد فقط وفقط به علت نادیده گرفتن اطلاعات دفترچه راهنما مشتری است به علت اینکه طراحی موتورها با هم متفاوت است.
حالا درک این مثال ها ساده تر شده است برای ما و می فهمیم چرا وقتی استاندارد SN وجود دارد شرکت هایی روغن تمام سنتزی مثلا SL یا حتی پایینتر تولید می کنند و چرا بزرگترین تولید کنندگان روغن موتور دنیا روغن هایشان را دسته بندی می کنند….”

مطالب این فایل تحقیقاتی که لینکش رو گذاشتم خیلی مفیده پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمائید …

من فکر میکنم انتخاب روغن برای خودرو یک امر کاملا شخصیه (نه سلیقی!) و هر کسی نهایتا بر اساس نوع دیدگاه و تمایل شخصی خودش روغنی رو انتخاب میکنه و هزینه تصمیم خودش رو شخص خودش یا صاحب بعدی خودرو در چند سال آینده پرداخت میکنه!

بهرحال با توجه به همه موارد فوق ، و با توجه به توصیه دفترچه راهنمای ایرانخودرو (برای موتور XU7وXUM روغن API20W50SL یا API20W50SJ رو پیشنهاد داده و برای موتور EF7وTC7 روغن SAE10W40SL رو به مصرف‌کننده نهایی توصیه کرده …. البته اینکه اخیرا دوستان تصویر نامه‌ای از ایرانخودرو خطاب به “نمایندگی‌ها جهت سرویس خودروهای مشتریان” رو بعنوان توصیه کارخانه سازنده به صاحبان خودرو تلقی کردند اساسا اشتباهه و این که سازنده برای مشتریان از روغن SJ استفاده میکنه البته اونقدرها بد نیست اما مشتری‌مداری هم نیست! و صرفا اقدامی جهت کاهش هزینه‌های سازنده در خدمات پس از فروشه و ملاکی برای تصمیم‌گیری مشتریان نهایی نیست و به نظر میرسه برای مشتریان نهایی همان دفترچه راهنما ملاک اصلی به شمار میاد) ، من برای خودرو فعلی خودم EF7 از سطح کیفی SL فراتر نمیرم و اینکه بخوایم عقیده خودمون رو به کسی تحمیل کنیم هم ، نهایتا موجب میشه که فضای گفتگوی سازنده مکدر بشه ..


مطالب پیشنهادی