تابستانی نه‌چندان داغ - تراکتور آذریایجان




۱۸ام مرداد ۱۳۹۷ خودرو و ماشین

به گزارش «اخبار خودرو»،  این‌که پس از یک دوره رونق بازار دچار رکودی نسبی شود، طبیعی است؛ واضح است که یک خریدار پس از خرید خودرویی جدید تا چند سال بعد دیگر به سراغ عوض کردن ماشین خود نخواهد رفت، اما این مساله چیزی نیست که در سطحی گسترده روی بازار تاثیر بگذارد. از دور خارج‌شدن نسبتا سریع خودروهای دیزلی و از دست رفتن جذابیت آن‌ها برای مشتریان نیز یکی از مواردی است که روی فروش خودروها تاثیرگذار بوده است. 
در اینجا نگاهی به وضعیت بازار خودرو کشورهای مختلف در ماه جولای می‌اندازیم. 
ژاپن

ماه گذشته فروش برندهای خارجی در ژاپن نسبت‌به دوره مشابه در سال قبل رشدی ۴٫۲درصدی را تجربه کرده است و تعداد ۲۱هزارو۸۶۹خودرو خارجی در این کشور به فروش رسیده است. این اولین بار است که پس از دو ماه فروش خودروهای خارجی در این کشور روندی افزایشی پیدا می‌کند. فروش برندهای خارجی ۷٫۸درصد از کل فروش خودرو در ژاپن را تشکیل می‌دهد. براساس گزارش انجمن واردکنندگان خودرو ژاپن، این میزان رشد نشان‌گر تقاضا برای مدل‌های جدید و شاسی‌بلند‌های جذاب خارجی در این کشور است. مرسدس بنز که پرفروش‌ترین برند خارجی در ژاپن است، برای دومین ماه متوالی با افت فروش (۸درصد) در فروش خود روبه‌رو بوده است و در مجموع ۴هزارو۶۷۳دستگاه از محصولاتش را به مشتریان ژاپنی فروخته است. برند پرطرفدار دیگر خارجی یعنی‌ب‌ام‌و با رشدی ۴٫۶درصدی میزان فروش ماه جولای خود را در این کشور به ۳هزارو۷۵۲دستگاه رساند که بخش عمده این فروش به شاسی‌بلند جمع‌وجور X2 مربوط می‌شود. آمار فروش برندهای ژاپنی هنوز اعلام
 نشده است.

چین

فروش خودرو در بازار چین، به‌‌رغم تمام تهدیدهایی که درخصوص جنگ تجاری رودررو با آمریکا وجود دارد، با رشد روبه‌رو بوده است. در ماه جولای فروش خودروهای سواری در مجموع نسبت‌به سال گذشته با ۴٫۳درصد رشد روبه‌رو بوده که از ۲٫۳درصد در ماه ژوئن فراتر رفته است. در ماه گذشته تعداد ۱٫۶۸میلیون دستگاه خودرو سواری در چین به فروش رسیده و فروش هفت ماهه نخست سال جاری نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته با رشدی ۲درصدی روبه‌رو بوده است. این در حالی است که فروش خودروهای آمریکایی در چین با این رشد هماهنگ نبوده و به‌طور خاص کمپانی فورد در این کشور با مشکلاتی مواجه بوده است. در ماه جولای مجموعا ۱٫۹۸میلیون دستگاه خودرو به فروش رسیده که نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته ۶٫۲درصد بیشتر بوده است. 

بریتانیا

طبق اظهارات انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا، در ماه جولای ثبت خودروهای جدید در این کشور با ۱٫۲‌درصد رشد همراه بوده و این‌طور به‌نظر می‌رسد که پس از ‌ماه توفانی بازار خودرو بریتانیا به ثباتی نسبی رسیده است. طبق گزارش‌های منتشر‌شده در این ماه فروش خودروهای دیزل در ادامه افت خود با کاهشی ۲۴٫۴درصدی روبه‌رو بوده است؛ هرچند تقاضا برای خودروهای بنزین‌سوز به میزان یک‌پنجم افزایش پیدا کرده است. پس از اعلام این‌که مدل‌های دیزل آلاینده‌تر از میزان قابل تصور هستند، تقاضا برای این ماشین‌ها با افتی شدید مواجه شده است. این در حالی است که فروش خودروهای با سوخت جایگزین، که شامل خودروهای هیبرید و تمام الکتریکی می‌شود در این ماه با ۲۱درصد رشد مواجه بوده است. یک‌سوم از این رشد به خودروهای پلاگین هیبرید مربوط می‌شود و خودروهای هیبرید و تمام الکتریکی به ترتیب با ۱۷٫۵ و ۲٫۴درصد رشد روبه‌رو بوده‌اند. 

ایالات متحده 

اکثر خودروسازان شاخص آمریکایی اعلام کرده‌اند که فروش خودروهای سواری در ماه جولای با کاهشی قابل‌ملاحظه همراه بوده است. هرچند فیات کرایسلر با ۶درصد رشد فروش نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته، میان آن‌ها یک استثنا به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی مدت‌هاست که مشتریان آمریکایی از خودروهای سواری سنتی روی‌گردان شده‌اند و به خرید مدل‌های بزرگ شاسی‌بلند و وانت‌های پیکاپ روی آورده‌اند که البته محصولات سودآورتری برای خودروسازان هستند. فیات کرایسلر بخش عمده رشد فروش‌ را در ماه گذشته، به پرطرفدار‌ترین برند خود، یعنی جیپ مدیون است که ۱۵درصد افزایش فروش داشته است. این در حالی است که فورد در مجموع با ۳٫۱کاهش روبه‌رو بوده است. جنرال موتورز از چند ماه پیش ارائه گزارش‌های فروش ماهیانه‌اش را متوقف کرده است. سایر خودروسازان فعال در بازار آمریکا مانند تویوتا و نیسان نیز در ماه جولای با افت فروش مواجه بوده‌‌اند. 
 


مطالب پیشنهادی